Välkomna på en unik rundresa där vi åker tåg genom Polen till västra Ukraina och besöker två av Europas mest fascinerande men för många helt okända pärlor till städer, Lviv och Tjernivtsi, innan vi drar vidare på road trip till Transsylvanien i Rumänien. Tåget tar oss sedan vidare till ungerska pusztan och till vinområdet Tokaj, och därifrån mot Slovakien och den spektakulära tågsträckan genom Tatrabergen. Hemresan går genom Beskiderna till Katowice i Polen och vidare till Gdynia och färjan till Sverige.
Polen, Ukraina, Rumänien, Ungern & Slovakien
Datum tillkännages senare
Välkomna på en unik rundresa där vi åker tåg genom Polen till västra Ukraina och besöker två av Europas mest fascinerande men för många helt okända pärlor till städer — Lviv och Černivci — innan vi drar vidare på ”road trip” till Transsylvanien i Rumänien. Tåget tar oss sedan vidare till ungerska pusztan och till vinområdet Tokaj, och därifrån mot Slovakien och den spektakulära tågsträckan genom Tatrabergen. Hemresan går genom Beskiderna till Katowice i Polen och vidare till Gdynia och färjan till Sverige.
Resan påbörjas och avslutas i Karlskrona och vi reser med färja och tåg men under några av dagarna tar vi hjälp av inhyrd buss för att kunna uppleva betagande trakter dit inga tåg går.
Våra guidade stadsrundturer gör vi med cykel eller till fots. Hotell och restauranger är noga utvalda, och längre tågresor gör vi i första klass. Vi använder inget interrailkort utan gör gruppbokningar med respektive tågbolag. Det innebär reserverade sittplatser/sovplatser redan från början.
Välkomna på LG Travels förstklassiga tågäventyr, där deltagarantalet är maximerat till 20 per resa.
På grund av rådande reserestriktioner kan inga exakta tidtabellsangivelser ges, utan föreliggande program utgår från gällande tågtidtabeller. Vi reserverar oss för eventuella programjusteringar till följd av ändrade tågtidtabeller.
Intresserad av att delta i resan? Gör en förhandsanmälan, så håller vi er uppdaterade om utvecklingen!
Dag för dag
Dag 1
Avresa med nattfärja från Karlskrona
Samling på Stena Lines färjeterminal i Karlskrona senast kl. 19.30 för incheckning. LG Travels färdledare möter i terminalen.
Polenterminalen i Karlskrona ligger på Verkö och nås med buss eller taxi från stationen i Karlskrona. Läs mer här.
Färjeavgången är kl. 21.00 och inackordering i tvåbädds utsides hytter med havsutsikt. Middagen serveras kl. 20.00 och vi bekantar oss med varandra medan färjan styr över Östersjön mot Polen.
Dag 2
Tåg Gdynia–Warszawa
Färjan anländer till Gdynia kl. 07.30, men vi tar det lugnt ombord i ytterligare en timme och njuter av frukosten. Kl. 09.00 går vi i land, och minibussar tar oss till Gdynias centralstation, varifrån tåget avgår kl. 10.01. Vi reser bekvämt med polskt intercitytåg förbi Gdansk och Malbork och kommer till Warszawa Centralna kl. 13.25. I tågets buffévagn kan man äta lunch, och efter ankomst till Warszawa promenerar vi ett par hundra meter från centralstationen till klassiska hotellet Polonia Palace och tar in för en natt. Detta var enda hotellet i Warszawa som klarade sig undan krigsförstörelsen och har en spännande historia.
Under eftermiddagen gör vi en gemensam cykelrundtur, först längs paradgatan Krakowskie Przedmieście till Gamla stans torg och beundrar återuppbyggnaden av det gamla Warszawa efter andra världskrigets ödeläggelse. Vi fortsätter till kvarteren som utgjorde det judiska ghettot under åren 1940–1943 och tar del av den fasansfulla historien. Under återfärden mot hotellet gör vi ytterligare några intressanta nedslag i staden, och på kvällen väntar en av Warszawas ypperliga restauranger för gemensam välkomstmiddag.
Dag 3
Tåg Warszawa–Lviv
Tidig frukost på hotellet och så promenad till Warszawa Centralna. Intercitytåget avgår kl. 08.15 och vi åker mot sydöstra Polen. Viss servering erbjuds ombord, men det kan ändå vara klokt att ha bunkrat lite medhavd lunch. Efter tågbyte i Przemysl fortsätter vi till Ukraina. Klockan vrids fram en timme, och vid 18.30-tiden lokal tid rullar vi in på den praktfulla centralstationen i Lviv, huvudort i den historiska regionen Galizien (inte att förväxla med spanska Galicien) och med en omtumlande historia.
Eftersom staden «bytt nationalitet» fem gånger under 1900-talet är Lviv även känd under andra namn. Den som föddes här under första världskriget blev österrikisk undersåte och bodde i Lemberg, stadens tyska namn. År 1918 kollapsade det österrikiska kejsardömet, och efter en av de ryska bolsjevikerna understödd revolution utropades den kortlivade Folkrepubliken Västukraina. Polska styrkor ockuperade området redan året därpå och efter Versaillesfreden hamnade Lemberg i det återuppståndna Polen och blev polska Lwów. Efter tysk ockupation 1941-44 erövrades staden av röda armén, införlivades i Sovjetunionen och fick det ryska namnet Lvov. Och när Sovjetunionen upplöstes 1991 blev man en del av det självständiga Ukraina och bor i Lviv. Namnet ”Ukraina” betyder ‘gränsland’, och nog har de prövade invånarna fått känna av flyttade gränser.
Vi tillbringar två nätter ”ståndsmässigt” på stadens paradhotell Grand Hotel Lviv från förra sekelskiftet, beläget mitt i centrum av denna för många helt okända pärla till stad. Efter incheckning gör vi en kvällspromenad till en härlig ukrainsk restaurang och avnjuter en utsökt gemensam middag.
Dag 4
Lviv
Dagen ägnar vi åt Lviv, en stad som mirakulöst nog klarade sig undan andra världskrigets förstörelse. Innerstaden bjuder på en av Europas mest enastående stadsmiljöer med välbevarade byggnader från olika epoker. 1998 utsågs Lviv till världsarv och under förmiddagens guidade promenad får vi del av såväl dess turbulenta historia som dess arkitektoniska fröjder och känner vingslagen från ett kosmopolitiskt förflutet där polacker, tyskar, armenier, ukrainare och judar verkat.
Galizien var ett kärnområde för den jiddischtalande judiska befolkningen i Östeuropa. Efter andra världskriget försköts Polens gränser västerut, och de flesta polackerna i Ukraina deporterades till Sibirien eller fördrevs till det tidigare tyska Schlesien i nuvarande västra Polen. Då var judarna mördade och Stalin befolkade staden med ukrainare österifrån. Idag har banden med Polen stärkts och atmosfären är centraleuropeisk, som en blandning av Prag, Wien och Krakow.
För svenskt vidkommande kan det vara intressant att veta att Karl XII:s trupper anföll staden 1704 och förstörde dess borg, som efter det aldrig återuppbyggdes.
Efter gemensam lunch på en stämningsfull restaurang står sedan eftermiddagen och kvällen till förfogande för egna upptäckter.
Dag 5
Tåg från Lviv till Tjernivtsi
Tidig busstransfer till järnvägsstationen och fortsatt färd med ukrainska statsjärnvägarna, en fem timmar lång tågresa söderut. Ukraina förknippas mestadels med vidsträckta slätter, men denna landets västra del är kuperad.
Efter någon timme kommer vi till Bukovina, ett geografiskt område norr om Karpaterna och numera delat mellan Rumänien och Ukraina. Landskapet är vackert och namnet betyder ”bokskogsområdet”. Under mellankrigstiden tillhörde hela Bukovina det dåvarande kungadömet Rumänien, men Stalin kapade av landskapets norra del och inkorporerade det i den ukrainska sovjetrepubliken. Med följd att norra Bukovina numera tillhör det självständiga Ukraina.
Om vi blickar ännu längre bakåt så ingick Bukovina i det medeltida furstendömet Moldavien, som på 1400-talet hamnade under turkisk överhöghet. 1770-talets rysk-turkiska krig gav Österrike chans att flytta fram sina positioner österut, så mellan 1775 och 1918 var Bukovina en välmående jordbruksprovins i det österrikiska kejsardömet.
Vid 11-tiden anländer vi till Tjernivtsi, som är ännu en välbevarad, tämligen okänd klenod och på sin tid den östligaste staden i det habsburgska imperiet. På tyska heter staden Czernowitz och på rumänska Cernăuţi. Förutom att det rumänska arvet är mycket påtagligt är Tjernivtsi också ett gammalt tyskt och judiskt kulturcentrum. Här väntar Bukovyna Hotel Kompleks, där vi tar in för en natt.
Vi gör en promenad genom staden och spisar gemensam lunch på en trevlig restaurang. Därefter är eftermiddag och kväll till egen disposition i denna förtjusande stad, belägen i Europas utmarker.
dag 6
Tjernivtsi–Suceviţa med privat buss
Här måste vi «fuska» lite genom att använda inhyrd buss, både av tidtabellsmässiga och av praktiska skäl, eftersom de orter vi absolut vill besöka saknar tågförbindelse. Därför blir det en road trip från Tjernivtsi till Transsylvanien, och första etappen till rumänska gränsen avverkas på en timme. Här tar vi vårt pick och pack och promenerar över gränsen till Rumänien och vår väntande rumänska buss. Därefter vidare i den rumänska delen av Bukovina till några av traktens vittbekanta ”illustrerade” klosterkyrkor.
Kyrkorna är såväl utvändigt som invändigt dekorerade med uttrycksfulla bysantinska freskomålningar som illustrerar den ortodoxa lärans mystik och är daterade till 1400- och 1500-talen. Väggmålningarna kan enkelt beskrivas som en biblisk bilderbok och räknas bland de mest storslagna kristna monumenten i Europa. Vi besöker klosterkyrkorna i Moldoviţa och Suceviţa och serveras en genuin lunch på ett lokalt moldaviskt värdshus.
Apropå Moldavien så kan nämnas att ursprunget till dagens Rumänien var de bägge furstendömena Moldavien och Valakiet. På 1500-talet hade båda hamnat under turkiskt välde och när det osmanska riket kollapsade under 1800-talets senare hälft uppstod de olika länderna på Balkan. Moldavien och Valakiet förenades år 1878 i det självständiga kungadömet Rumänien. Transsylvanien tillhörde däremot Ungern och anslöts inte till Rumänien förrän 1919.
Det historiska Moldavien är numera uppdelat i en självständig republik och en rumänsk region. Efter andra världskriget tvingade Stalin Rumänien att avstå den del som idag utgör den självständiga republiken Moldavien och som fram till 1991 var delrepublik i Sovjetunionen. Vi håller oss emellertid i den rumänska delen och tillbringar en natt på det förtjusande pensionatet Casa Cu Cerbi i byn Suceviţa. Här serveras också en förträfflig middag av värdparet.
Dag 7
Mot Transsylvanien med privat buss (250 km)
Efter en god frukost fortsätter vår road trip på hisnande vägar genom Karpaternas mest dramatiska bergsmassiv. Vi följer Bistrițaflodens dalgång söderut och färdas genom ett ålderdomligt kulturlandskap, i mångt och mycket som ett enda stort och levande Skansen.
Bistrița är för övrigt också namnet på en transsylvansk stad som alla läsare av Bram Stokers klassiska roman Dracula från 1897 känner till. Vampyrgrevens slott låg vid ”Borgopasset” på vägen från ”Bistritz” (det tyska namnet), och såklart får man Draculavibbar under färden genom Transsylvaniens täta skogar där ogästvänliga berg tornar upp. Här kan det vara värt att erinra om att Rumänien, med drygt 3000 björnar på en yta hälften så stor som Sverige, är det björntätaste landet i Europa. Även varg och lo är ymnigt förekommande.
Transsylvanien har, till skillnad från de båda andra rumänska regionerna Moldavien och Valakiet, ett ungerskt förflutet. Efter första världskriget befann sig Rumänien på segrarmakternas sida och fick Transsylvanien som krigsbyte när den österrikisk-ungerska dubbelmonarkin styckades upp. Efter en nära tusenårig ungersk överhöghet överläts Transsylvanien till Rumänien genom Versaillesfördraget 1919.
Vi gör lunchstopp på ett värdhus längs vägen och kommer under eftermiddagen till dagens mål, Lacu Roşu – den röda sjön – och tar in för en natt på Hotel Lacu Roşu. I den gemytliga hotellrestaurangen avnjuts sedan kvällens middag, och de som vill avrundar med en kvällspromenad längs sjön.
Dag 8
Vandring vid Lacu Roşu och tåg till Brașov
Vi tillbringar förmiddagen vid den den röda sjön, som tillkom 1838 när en jordbävning skakade loss en bit av en klippa. Nedrasade stenmassor dämde upp floden och sjön bildades. Det sägs att dess rödaktiga färg kommer av blodet från de herdar och får som begravdes under rasmassorna. Dess ungerska namn är Gyilkos-tó, vilket betyder ‘mördarsjön’.
Under förmiddagens vandring utforskar vi det vackra området runt sjön samt den dramatiska Bicazravinen. Efter en härlig picknicklunch ute i markerna väntar en halvtimmes busstransfer (26 km) till stationen i Gheorgheni, eller Gyergyószentmiklós, som är det ungerska namnet, och bordar tåget söderut kl. 16.20. Tre timmar senare, vid halvåttatiden, angör vi den medeltida staden Brașov, som har en lång och spännande historia. Brașov grundades av Tyska orden under 1200-talet och fick det tyska namnet Kronstadt.
En av de ungerska kungarna bjöd redan på 1100-talet in tyska (saxiska) kolonister för att befästa det bördiga landskapet i centrala Transsylvanien, norr om Karpaternas södra utlöpare. De var driftiga jordbrukare, hantverkare och köpmän och byggde starka befästningar i en region som var ständigt utsatt för attacker av mongoliska tatarer och turkiska osmaner. De viktigaste befästa städerna var sju till antalet, därav det tyska namnet på Transsylvanien, Siebenbürgen. Brașov var den sydligaste av de sju med ett strategiskt läge vid den gamla handelsvägen mellan Västeuropa och det osmanska riket.
Vi tar in för två nätter på förtjusande Casa Wagner mitt i centrum, och går sedan till en härlig restaurang där kvällens middag serveras.
Dag 9
Brașov och tåg till Zărnești
Förmiddagen ägnas åt en guidad stadspromenad, och bland annat ser vi Brașovs främsta sevärdhet, Svarta kyrkan (Biserica Neagra), vars namn kommer sig av dess sotiga väggar som orsakades av en eldsvåda på 1600-talet. Vi ser även de historiska Scheikvarteren, vilka under saxisk tid var det område dit den rumänska befolkningen förvisades och som låg utanför den saxiska stadsmuren. Här ligger den ortodoxa 1300-talskyrkan S:t Nicholas, som kom att bli landets första rumänskspråkiga skola.
Promenaden avslutas vid Brașovs station, där vi vid tolvtiden bordar den lilla rälsbussen som på en knapp timme tar oss till Zărnești. Här möter en buss för vidare transport till närbelägna Bran, en av Rumäniens största turistattraktioner. Historier om greve Dracula lever sina alldeles egna liv och ingen tycks bry sig om att den påhittade gestalten är ett hopkok av flera olika historiska personer och legender. Likväl presenteras borgen i Bran som Draculas boning, trots att det egentligen var den tidigare kungafamiljens sommarresidens. Borgen är emellertid mycket sevärd och spektakulärt belägen i ett bergspass på huvudvägen till grannregionen Valakiet.
Vi äter lunch i Bran, kollar in borgen och återvänder sedan till Brașov för en kväll på egen hand i denna behagliga stad med sin gotiska arkitektur.
Dag 10
Buss från Brașov till Sighișoara och vidare med nattåg
Det går visserligen att åka tåg från Brașov till Sighișoara, men vi väljer fortsatt road trip även denna dag för att kunna göra några intressanta stopp längs vägen.
Första stopp blir i Prejmer för att stifta bekantskap med en typisk transsylvansk företeelse: en befäst kyrka. I mindre städer och byar skapade saxarna befästningsmurar runt sina kyrkor och förstärkte ytterligare med försvarstorn och lagerbyggnader som skydd mot belägringar. I Prejmer finns en av de största och mest fascinerande av dessa egenartade kyrkor.
Därefter väntar byn Viscri, som tjusar med typisk saxisk-transsylvansk bymiljö. Här blir det en tur med häst och vagn och hemlagad lunch på en bondgård.
Färden fortsätter sedan till Sighișoara, som är en av Europas mest välbevarade medeltidsstäder. Här tillbringas eftermiddagen och kvällen och vi gör en promenad genom dess slingrande kullerstensgator – en sagoidyll och allmänt betraktad som själva essensen av hur man föreställer sig Transsylvanien.
Här hittar vi också Vlad Tepes födelsehus, ”pålspetsaren”, som av rumäner hyllas som nationalhjälte i försvaret mot turkarna på 1400-talet. Genom sin grymhet är han en av förebilderna för Bram Stokers romanfigur greve Dracula.
En god och fröjdefull middag avslutar vistelsen innan bussen kör oss till järnvägsstationen i Sighișoara. Nattåget avgår efter midnatt och vi inackorderas i förstaklass tvåbädds sovkupéer.
Dag 11
Ungerska pusztan och Tokaj
Ankomst till Valea lui Mihai vid ungerska gränsen vid niotiden på morgonen. Här går vi av och äter frukost på ett kafé innan nästa tåg tar oss vidare in i Ungern. Ankomst till Debrecen vid elvatiden och byte till lilla ”pusztatåget” mot Hortobágy.
Den sägenomspunna pusztan, den stora slätten, är området mellan floderna Donau och Tisza. Detta säregna område, som tidigare utgjorde hela sydöstra Ungern, har i modern tid odlats upp, men i nationalparken Hortobágy har delar av det ursprungliga pusztalandskapet bevarats. Hit kommer vi lagom för att slå oss ner på en csárda, ett ungerskt värdshus, för en välsmakande lunch med äkta gulaschsoppa och traditionell musikunderhållning.
Sedan är det dags för en halsbrytande ryttaruppvisning där csikos (ungerska ”cowboys”) visar sina färdigheter på hästryggen. Efter det fortsätter vi med lokala tåg via Tizsalök och Görögszallas och kommer till Tokaj vid 18-tiden. Här tar vi in för två nätter på Toldi Fogadó, ett förtjusande pensionat mitt i vinbyn. Utomhuspool, bubbelpool och bastu står till förfogande, och i hotellets restaurang serveras på kvällen en förträfflig ungersk middag.
Dag 12
Tokaj
Tokaj är den mest bekanta vinbyn i distriktet Tokaj-Hegyaljai, världsberömt för sina ädelsöta viner, vilka många hyllar som världens främsta dessertvin. Druvorna ska angripas av ädelröta och bli skrumpna och russinliknande. De skördas därför sent på hösten, i regel månadsskiftet oktober/november.
På byns vinmuseum ser vi en utställning om regionen och dess mer än tusenåriga vinframställning. Det var dock inte förrän på 1630-talet som man för första gången skördade druvor angripna av ädelröta. Detta berodde på att vinskörden blev försenad på grund av en befarad attack av turkarna, och då de angripna druvornas must avsmakats dröjde det inte länge förrän man talade om Vinum Regum (Vinets kung) och Rex Vinorum (Kungars vin). Tokajvinerna var snart en favorit vid de europeiska hoven.
Trakten erbjuder många cykel- och vandringsmöjligheter så dagen ägnas åt upptäckter och vinprovningar i de natursköna omgivningarna.
Dagsprogrammet beror lite på aktuellt väder vid vårt besök, men vandring/cykling med vinprovningar och lunch utlovas. Sena eftermiddagen och kvällen sedan ledig för egna upptäckter bland ortens restauranger och vinkällare.
Dag 13
Tåg Tokaj–Žilina
Tidig frukost och promenad till stationen för tågavgång vid åttatiden på morgonen. Vi åker lokaltåg upp i nordöstligaste Ungern och gränsstaden Sátoraljaújhely. Härifrån går vi över gränsen till Slovakien och fortsätter med tåg till Košice, landets andra stad, och ankomst dit vid tolvtiden.
Vi beger oss till en restaurang och njuter en lättare lunch innan det blir dags för vidarefärd längs Slovakiens vackraste järnvägssträcka genom Tatrabergen i landets centrala delar. Resan tar tre timmar, och vid 18-tiden kommer vi till Žilina i norra Slovakien.
Vår logi för en natt är Grand Hotel i Gamla stan, 800 meter från stationen, så det är promenadavstånd. På kvällen går vi ut till en genuin slovakisk pilsnerrestaurang och avnjuter en god middag.
Dag 14
Žilina–Katowice–Gdynia
Efter frukost avfärd med inhyrd buss som tar oss på ännu en ”road trip” från norra Slovakien genom den mindre kända bergskedjan Beskiderna – en av Karpaternas många utlöpare – till Katowice i Polen. Etappen är 165 km och tar drygt tre timmar. Beskiderna bildar gränsen till Polen och vägen slingrar sig genom de vackra nejder där floden Wisła har sin källa. Floden brukar beskrivas som Polens livsnerv och rinner drygt 100 mil genom hela landet, förbi både Krakow och Warszawa, till utloppet i Gdanskbukten. Efter att ha bordat intercitytåget i Katowice följer vi i stort sett floden Wisła norrut till Gdynia och sluter vår cirkel vid tågbytet i Warszawa. Stena Lines färja till Karlskrona avgår från Gdynia kl. 21.00 och ombord väntar utsides dubbelhytter och middag.
Dag 15
Ankomst till Karlskrona
Ankomst till Karlskrona kl. 07.00, men det går att stanna kvar ombord fram till kl. 09.00. Så skiljs våra vägar och hemresor från Karlskrona till respektive hemort.
Resan i korthet
Dag 1: Samling i Karlskrona kl. 19:30 och färjeavgång till Gdynia kl. 21:00. Övernattning i utsides dubbelhytt på Stena Lines färja. Middag ombord.
Dag 2: Ankomst Gdynia på morgonen och vidare med tåg till Warszawa. Cykelrundtur i Warszawa och middag på restaurang. En övernattning på Polonia Palace (****).
Dag 3: Tågresa från Warszawa till Lviv, middag på restaurang i Lviv. Två övernattningar på Grand Hotel Lviv (*****).
Dag 4: Guidad stadspromenad i Lviv. Lunch ingår.
Dag 5: Tågresa från Lviv till Tjernivtsi. Rundtur och lunch ingår. En övernattning på Bukovyna Hotel Kompleks (****).
Dag 6: Road trip från Tjernivtsi till Suceviţa. Besök på «illustrerade klostret». Lunch och middag ingår. En övernattning i Suceviţa på Casa Cu Cerbi (***).
Dag 7: Road trip från Suceviţa genom Bistritadalen till Lacu Rosu i Transsylvanien. Lunch och middag ingår. En övernattning på Hotel Lacu Rosu (****).
Dag 8: Vandring vid Lacu Rosu och i Bicazravinen. Busstransfer till Gheorgheni och tågresa till Brașov. Lunch och middag ingår. Två övernattningar i Brașov på Casa Wagner (***).
Dag 9: Guidad rundvandring i Brașov, tåg till Zarnesti och besök på borgen i Bran. Lunch ingår.
Dag 10: Road trip från Brașov till Sighișoara med stopp i Prejmer och Viscri. Lunch och middag ingår. Nattåg från Sighisoara till Valea lui Mihai. Övernattning i 1 klass tvåbädds sovkupé (”sleeping car”)
Dag 11: Ankomst Valea lui Mihai och frukost på stationen. Vidare till Debrecen och ungerska pusztan med ryttaruppvisning och lunch på Hortobagy. Fortsatt färd med tåg till Tokaj. Lunch och middag ingår. Två övernattningar i Tokaj på Toldi Fogadó (***).
Dag 12: Vandring och cykeltur samt vinprovningar i Tokajområdet. Lunch ingår.
Dag 13: Tåg Tokaj–Žilina.
Dag 14: Žilina–Katowice–Gdynia.
Dag 15: Ankomst till Karlskrona.
Priser
Grundpris per person i dubbelrum: kontakta oss
Enkelrumstillägg: kontakta oss
I grundpriset ingår
- Färja Karlskrona–Gdynia och åter
- Hotellövernattningar enligt program (med frukost inkluderad)
- Tåg- och busstransporter och utflykter enligt program
- Måltider enligt program – luncher och middagar
- Lokala skatter och avgifter
- Svensk reseledare från LG Travel.