Välkomna till den ultimata drömresan – en tågresa genom USA från kust till kust! Från New York åker vi på klassiska tåglinjer via djupa södern, prärien och vilda västern till stillahavskusten och San Francisco. Samt ”fuskar” lite mellan varven med en och annan roadtrip där så krävs. Resan tar oss genom 21 delstater under 18 dagar, och vi tillbringar fyra av nätterna på nattåg.
18 mars–5 april 2023
i lagom mak Genom 21 stater med tåg!
Västerns och söderns kulturer, vyer, dofter, SMAKER och musik på 16 dagar.
Glöm för ett tag flygplatsernas säkerhetskontroller och glöm monotona bussresor längs oändliga motorvägar. Med tåget reser man genom amerikanska småorter och betagande landskap till gudsförgätna platser dit man sällan annars kommer, så varje tågsträcka erbjuder upplevelser vid sidan om allfartsvägarna.
Amerikanska tåg hade under lång tid dåligt rykte: långsamma och ständigt försenade, med dålig service och låg standard. Inrikesflyg och vägtransporter prioriterades, så tåglinje efter tåglinje lades ned. Efterkrigstidens gradvisa nedgång för USAs olika järnvägsbolag gjorde att kvarvarande linjer med passagerartrafik år 1971 slogs samman i Amtrak – USA:s federala motsvarighet till SJ. Staten står som garant, men varje linje drivs som ett eget företag.
Godstrafik på räls har emellertid rullat på och det sägs att 40 procent av allt gods i USA transporteras på järnväg. Det finns åtskilliga järnvägslinjer som endast trafikeras av godståg. I Europa är förhållandet det omvända, med ett stort järnvägsnät för persontrafik medan godstransporterna sker med lastbilar.
Men nu ska USA:s resenärer tillbaka på spåren, och det ska även satsas på snabbtåg! Idag finns det bara en snabbtågslinje på östkusten mellan Boston och Washington DC via New York och Philadelphia, med en högsta hastighet på 250 kilometer i timmen. År 2029 är det tänkt att en höghastighetsjärnväg ska stå klar mellan San Francisco och Los Angeles, men snabbtåg är inget vi lägger vikt vid under denna resa. Vi reser med de klassiska linjerna i förhållandevis sakta mak genom vidunderlig natur, där man verkligen hinner se och njuta av landskapet och orterna längs vägen.
Grundpriset omfattar 17 övernattningar, varav fyra övernattningar på nattåg i vad som kallas Roomette, för två personer. Kan även bokas som enkelkupé. Dagtid är det sittkupé, och för natten görs den om till sovkupé. Det är ganska litet men samtidigt gemytligt. Här är Amtraks beskrivning av Roomette »
Det finns även större sovkupé (Bedroom) mot tillägg, och i alla sovkupékategorier ingår måltider ombord. Luncher och middagar är alldeles utmärkta med olika menyval. Därtill säljs drycker (även öl och vin), och sittningarna i restaurangvagnen, som ofta har panoramautsikt, brukar bli trevliga tillställningar.
Vår reseledare Jörgen Westerhov tar er med på promenader, guidade rundturer med inhyrd buss eller till fots i de olika städerna, och till utvalda restauranger och sevärdheter. Och givetvis finns även utrymme för egentid.
Inför varje tågresa checkar man in sitt stora bagage på stationen och tar endast med sig handbagage i kupén. Maxvikt för incheckat bagage är 25 kilo per kolli.
Reseöversikt över en resa i storslagen kultur och natur
Detta ingår i vår tågburna USA-upplevelse:
Grundprogrammet utgår från New York och avslutas i San Francisco, men de som önskar kan förlänga vistelserna såväl före som efter resan. Det går också bra att flyga till Washington DC och påbörja tågrundresan där på kvällen den 20 mars, om man hellre skulle vilja upptäcka USA:s huvudstad under någon eller några dagar.
Dag 1 Lördag 18 mars
Flyg till New York, två övernattningar på historiska Washington Square Hotel i Greenwich Village. Middag ingår.
Dag 2 Söndag 19 mars
Rundtur i New York samt tid på egen hand.
Dag 3 Måndag 20 mars
Transfer till Pennsylvania Station och tågavgång med Crescent från New York kl. 14.15.
Övernattning ombord i Viewliner Roomette. Middag på tåget.
Dag 4 Tisdag 21 mars
Tågresa genom djupa södern. Lunch och middag under dagen.
Ankomst New Orleans, Louisiana, kl. 21.02. Två övernattningar på Bourbon Orleans.
Dag 5 Onsdag 22 mars
Rundtur med buss och till fots i New Orleans samt Harbor Jazz Cruise inklusive lunch.
Dag 6 Torsdag 23 mars
Tågavgång med City of New Orleans kl. 13.47, sittvagn i Coach class genom Louisiana och Mississippi till Memphis, Tennessee, ankomst kl. 22.20.
Två övernattningar på legendariska Peabody Memphis.
Dag 7 Fredag 24 mars
Bussrundtur i Memphis och besök på National Civil Rights Museum, Sun Studio och Graceland.
Dag 8 Lördag 25 mars
Roadtrip från Memphis via Clarksdale (bluesens födelseort) till Little Rock, Arkansas (bussresa 370 km). Lunch och middag ingår.
Tågavgång från Little Rock kl. 23.39 med Texas Eagle. Övernattning ombord i Superliner Roomette.
Dag 9 Söndag 26 mars
Ankomst till Saint Louis, Missouri, kl. 07.24. Tidig incheckning och frukost på Saint Louis Union Station Hotel. Rundtur i Saint Louis och en övernattning. Middag ingår.
Dag 10 Måndag 27 mars
Tågavgång från Saint Louis kl. 15.05 med Missouri River Runner och ankomst till Kansas City kl. 20.45.
Vidare från Kansas City kl. 22.42 med Southwest Chief. Övernattning ombord i Superliner Roomette.
Dag 11 Tisdag 28 mars
Ankomst till Lamy, New Mexico, kl. 13.42. Frukost och lunch på tåget. Kort busstransfer till Santa Fé (35 km) och två övernattningar på hotell Inn of the Governors. Middag i Santa Fé.
Dag 12 Onsdag 29 mars
Roadtrip med buss i Klippiga bergen, till Taos och pueblokulturen. Lunch ingår.
Dag 13 Torsdag 30 mars
Kort busstransfer till stationen i Lamy (35 km) och tågavgång kl. 13.58 med Southwest Chief. Ankomst till Flagstaff, Arizona, kl. 20.32. En övernattning på Weatherford Hotel.
Dag 14 Fredag 31 mars
Roadtrip till Grand Canyon (130 km) och fyra timmars uppehåll, innan vi fortsätter vår roadtrip längs Route 66 till Kingman, Arizona (305 km). Middag. Tågavgång kl. 23.28 med Southwest Chief. Övernattning ombord i Superliner Roomette.
Dag 15 Lördag 1 april
Ankomst till Los Angeles kl. 08.00, bussrundtur till Hollywood och Beverly Hills, en övernattning på Hollywood Celebrity.
Dag 16 Söndag 2 april
Busstransfer till stationen och tågavgång med Coast Starlight från Los Angeles kl. 09.51. Resa i business class sittvagn längs stillahavskusten till San Francisco, ankomst kl. 21.37. Busstransfer till hotell Petite Auberge vid Union Square, där vi bor två nätter.
Dag 17 Måndag 3 april
Rundtur i San Francisco. Lunch och middag ingår.
Dag 18 Tisdag 4 april
Bussavgång till flygplatsen kl. 16.30 och flygavgång från San Francisco kl. 21.00.
Dag 19 Onsdag 5 april
Ankomst till Köpenhamns flygplats kl. 15.30.
Fun Facts About America’s 50 Most Famous Landmarks: Klicka här för att läsa mer om flera av de sevärdheter som vi kan se under resan.
Dag för dag
Dag 1 | Avresa TILL New York
Flygavgång med SAS från Kastrup kl. 12.30 (anslutning från övriga orter bokas på begäran) och direktflyg till New York.
Ankomst till Newarkflygplatsen lokal tid kl. 16.15, så tidsskillnaden är minus sju timmar. Här möter LG Travels reseledning, och en busstransfer tar oss till vårt behagliga hotell Washington Square, som bär samma namn som det legendariska torget i Greenwich Village där hotellet ligger. Hotellets art déco-interiör tjusar och tillhör New Yorks historiska hotell med anor från 1902. På kvällen går vi ut i Greenwich Village och njuter en gemensam välkomstmiddag.
Dag 2 | New York
En dag att tillbringa i New York efter eget tycke och smak. Åk med på guidad rundtur eller gör egna utflykter till gospelgudstjänst Harlem eller Frihetsgudinnan och Ellis Island. Reseledaren tar med dem som vill till 9/11 Memorial Museum.
Kvällen är ledig för musikalbesök eller vad som önskas.
Dag 3 | Avresa med tåg från New York
Vi checkar ut från hotellet och hämtas kl. 12.00 av en transferbuss som tar oss till Midtown och Pennsylvania Station, där bagageincheckning sker en timme före avgång. En 32 timmar lång men hänförande färd till djupa södern, 222 mil genom tolv delstater plus District of Columbia.
Vi tar plats i Viewliner Roomettes och kl. 14.15 avgår tåget Crescent och lämnar Manhattan under Hudson River. Vi färdas i North East Corridor genom delstaten New Jersey till Philadelphia i Pennsylvania. Philadelphia kallas för “the Birthplace of America” eftersom det var här USA:s självständighetsförklaring undertecknades den 4 juli 1776. Och innan vi når Washington DC vid 18-tiden har vi även genomkorsat delstaterna Delaware och Maryland.
De deltagare som valt att påbörja sin resa i Washington ansluter till oss här.
Kl. 18.30 lämnar Crescent Washington DC och middag serveras i restaurangvagnen. Så småningom iordningställs tågkupéerna för natten, och innan mörkret sänker sig hinner vi njuta av Virginias idylliska landskap med Appalacherna i väster. Delstatsnamnet Virginia syftar på Englands ”jungfrudrottning” Elisabeth I, kallad The Virgin Queen, som beordrade de första europeiska bosättningsförsöken i Nordamerika i slutet av 1500-talet
Dag 4 | Ankomst till New Orleans
Under natten reser vi genom North Carolina och South Carolina och vaknar i Georgia. Vid niotiden på morgonen gör Crescent en halvtimmes uppehåll i Georgias metropol Atlanta, där Coca Cola och CNN har sina högkvarter. Atlanta spelar också en viktig roll i sydstatsromanen Borta med vinden, och familjen O’Haras fiktiva plantage Tara var belägen söder om staden.
Så här långt har vi rest genom åtta av de ursprungliga tretton kolonier som med början den 4 juli 1776 reste sig mot England och bildade grunden till United States of America.
När vi under förmiddagen lämnar Georgia och inträder i Alabama kommer vi också till den djupa södern, till vilken även delstaterna Mississippi, Louisiana och Arkansas räknas.
”Sweet home Alabama”, som tidigare ingick i de franska Louisianaområdena, upptogs som USA:s 22:a stat år 1819. Under inbördeskriget spelade delstaten en central roll men i första hand tänker vi kanske på Alabama som den amerikanska medborgarrättsrörelsens vagga. 1955 inleddes aktionerna med att Rosa Parks opponerade mot rassegregationen genom att sätta sig i stadsbussens främre del, som var avsedd för vita. Här verkade också Martin Luther King, och tåget gör vid 13-tiden ett stopp i staden Birmingham, som under 1950- och 1960-talen blev ett centrum för medborgarrättsrörelsen.
Lunch serveras i restaurangvagnen, och från tågfönstret bjuds på bedårande glimtar av Alabamas bördiga vidder och småstäder.
Under eftermiddagen når vi delstaten Mississippi, som blev USA:s 20:e delstat något decennium efter Louisianaköpet 1803. Choctaw- och chickasawindianer fördrevs västerut för att ge plats åt nybyggare och bomullsplantager, och snart var Mississippi landets ledande bomullsproducent, med ett växande antal svarta slavar. Mississippi var bland de 11 sydstater som 1861 bröt sig ur USA och bildade “Konfederationen”. Amerikanska inbördeskriget drabbade mycket hårt, men trots avskaffandet av slaveriet efter 1865 kvarstod rasdiskrimineringen, och även Mississippi blev ett slagfält för Civil Rights Movement i mitten av 1900-talet. Filmen Mississippi Burning är den sanna historien om hur Ku Klux Klan år 1964 mördade tre medborgarrättsaktivister. Idag räknas Mississippi som en av USA:s fattigaste delstater.
Middag serveras, vi korsar gränsen till Louisiana och vid 21-tiden rullar Crescent in på Union Passenger Terminal i New Orleans. En kort transport tar oss till förtjusande hotell Bourbon Orleans, som ligger mitt i French Quarter, där vi ska tillbringa två nätter. Även om timmen är sen vid ankomsten är det svårt att avstå från en sväng bland jazzhaken. Välkomna till Dixieland!
Dag 5 | New Orleans
Efter frukostbuffén gör vi en kombinerad rundtur med buss och till fots.
Med sin unika arkitektur och sitt franska arv är New Orleans, eller ”Big Easy” som den också kallas, USA:s mest exotiska och rentav oamerikanska storstad! Frankrike skickade hit straffångar och prostituerade för att bygga ”La Nouvelle Orleans”, som anses grundad 1718, och hävda fransk överhöghet över Mississippi och som skydd mot brittisk och spansk kolonisation. Redan i början av 1600-talet hade Frankrike börjat bygga upp ett karibiskt kolonialvälde på öarna Martinique, Guadeloupe, Haiti m.fl. så New Orleans hade mer kontakt med Karibien än med amerikanska fastlandet. Slavhandeln från Afrika till Karibien utsträcktes även hit när bomulls- och sockerplantager etablerades i Louisiana. Föreningen av afrikanska och europeiska musiktraditioner ledde så småningom till jazzmusikens födelse.
Under amerikanska inbördeskriget erövrades New Orleans tidigt av nordstatsarmén och undgick därmed den förstörelse som drabbade många av söderns städer.
Vi promenerar genom French Quarter till Congo Square och Basin Street och söker spåren efter Storyville, det sägenomspunna nöjesdistriktet som existerade mellan 1897–1917 och som anses vara ”jazzens vagga”. Sedan dags för klassiska jazzkryssningen med hjulångaren Natchez. Den kreolska lunchbuffén ombord öppnar kl. 14.00, varpå ångvisslan ljuder och hjulångaren stävar ut på en behaglig två timmars flodkryssning. Till ackompanjemang av husbandet The Steamboat Stompers erinras vi om hur jazzen spreds från New Orleans och vidare ut i världen längs Ol’ Man River eller ”Vattnens fader”, som Mississippi betyder på indianspråk. Längs den berömda flodkröken, som gett New Orleans ett av sina andra smeknamn, Crescent City, njuter man av vyerna över staden och föreställer sig forna tiders ångbåtstrafik när bomull och sockerrör fraktades från plantagerna i inlandet. Efter återkomst till hotellet står kvällen till egen disposition för jam sessions och middag efter tycke och smak.
Dag 6 | TÅG från New Orleans till Memphis
Ledig förmiddag fram till kl. 12.30, då vi bussas till stationen för incheckning på tåget City of New Orleans. Avgången är kl. 13.45 och vi ska resa 65 mil norrut i Coach Class-sittvagn.
Tåglinjen löper förbi eleganta plantager och på broar över träskområden med avlägsna bosättningar och alligatorer. De första franska kolonisationsförsöken på 1680-talet slutade i katastrof och i ”den våta graven”, Louisianas träskmarker, skördade alligatorer, giftormar och febersjukdomar åtskilliga offer, så mer än en tanke går till de rallare som på 1800-talet kämpade med järnvägsbygget i denna terräng.
Louisiana är uppkallat efter franske “solkungen” Ludvig (Louis) XIV, eftersom fransmännen var de första kolonisatörerna. År 1803 sålde Napoleon Louisiana till USA, det s.k. Louisianaköpet, och de franskspråkiga områdena styrdes plötsligt av engelsktalande amerikaner.
Efter en dryg timme lämnar vi Louisiana och är åter i delstaten Mississippi.
Restaurangvagnen öppnar kl. 16.30 och serverar middag fram till kl. 21.30, vilken var och en ombesörjer på egen hand. Yazoo City och Greenwood ligger längs vår väg genom Mississippiflodens inlandsdelta och här föddes flera av de bluesmusiker som senare utvecklade musiken till rhythm & blues. Varur sedermera rock’n’roll uppstod. Elvis Presley föddes i Tupelo i nordöstra Mississippi 1935 men kom sedan som bekant att förknippas med Memphis.
Vi passerar delstatshuvudstaden Jackson på sena eftermiddagen och och klockan hinner bli halv elva på kvällen när vi passerar delstatsgränsen till Tennessee och anländer till Memphis Central Station. Klassiska Memphishotellet Peabody Memphis står redo att få checka in oss för två nätter, och transporten dit tar bara några minuter från stationen. Kanske lockar närbelägna Beale Street med en aftonsession?
Dag 7 | Memphis och Graceland
Memphis ligger i sydvästligaste hörnet av Tennessee, där Mississippifloden bildar gräns mot Arkansas, och i hela storstadsområdet bor över en miljon invånare.
Dagens rundtur börjar på National Civil Rights Museum som sedan 1991 är inrättat i det tidigare Lorraine Motel, där Martin Luther King mördades den 4 april 1968. Museet har kommit att rankas som ett av USA:s mest intressanta med sin utförliga dokumentation över Medborgarrättsrörelsens historia.
Därefter väntar legendariska Sun Studio, “Rock’n’rollens födelseplats”, och under en timmes guidad rundvandring upplever vi studion där inte bara Elvis Presleys första inspelning ägde rum. Här verkade även legendarer som B.B. King, Johnny Cash och Jerry Lee Lewis och satte för evigt Memphis på världens musikatlas. Härifrån utvecklades country och rock’n’roll ur bluesmusiken, och Elvis var en av dem på Sun Studio som förde över de svartas musik till en vit publik. Därmed är vi redo för en eftermiddag på Graceland, Elvis hem från 1957 fram till hans död 1977.
Huset är byggt 1939 i typisk sydstatsstil men renoverades rejält av Elvis och har sedan 1982 varit öppet för allmänheten. Graceland har status som nationellt historiskt minnesmärke i USA och är såklart också vallfartsmål för dyrkare av The King of Rock’n’Roll. Elvis och hans närmaste släktingar ligger begravda i en minneslund vid sidan av huset. Den mycket givande och högintressanta rundvandringen görs med audioguide och det blir tillfälle för lunch på egen hand på Gracelands restaurang, där bl.a. Elvis favoritmat finns på menyn.
På sena eftermiddagen återvänder vi till hotellet, och längs legendariska Beale Street ligger barer, restauranger och bluesklubbar tätt. Memphis må vara förknippat med Elvis och rock’n’roll men det är den lokala bluesmusiken – Memphis Blues – med uttolkare som B.B. King och Sleepy John Estes som ljuder på Beale Street och dess sidogator. Kvällen på egen hand.
Dag 8 | Road trip till Little Rock
Ledig förmiddag för egna strövtåg i Memphis innan vi lastar vår chartrade buss vid 12-tiden och gör en halvannan timmes roadtrip längs ”The Blues Highway” 61 söderut till Mississippiflodens inlandsdelta. Den bedagade orten Clarksdale räknas som bluesens födelseplats, där slavarnas sånger under arbeten på de omgivande bomullsfälten kom att utgöra bluesmusikens rötter. Vi känner av magin under några eftermiddagstimmar, äter lunch på Ground Zero Blues Club (som ägs av filmskådespelaren Morgan Freeman) och besöker Delta Blues Museum.
Välboostade av blues fortsätter vår roadtrip över Mississippifloden till delstaten Arkansas, som blev unionens 25:e stat år 1836. Efter dryga två timmars färd över delstatens fruktbara nejder angör vi dess huvudstad Little Rock.
Little Rock, som har 200 000 invånare, fick sitt namn 1722 av en fransk upptäcktsresande som noterade en egenartad liten stenformation invid Arkansasfloden. Han kallade platsen Le Petite Roche, alltså Little Rock, och vi förknippar staden främst med Bill Clinton, som var guvernör i Arkansas innan han blev president. Som sig bör finns William J. Clinton Presidential Centre i staden, då alla amerikanska presidenter som innehaft posten från 1929 och framåt låtit upprätta minnesbibliotek som ett eftermäle över sitt presidentskap.
Vi riktar dock vårt fokus mot Little Rocks trevliga River Market Entertainment District och avnjuter en god middag innan bagageincheckning på Little Rocks Union Station öppnar kl. 22.30, en timme före avgång. (Bagaget förvaras i vår buss fram till incheckningen.)
Tåget Texas Eagle går mellan San Antonio, Texas, och Chicago, och anländer till vår station i Little Rock kl. 23.30. Tio minuter senare bär det iväg och vi kryper till kojs i våra Superliner Roomette. Nattens färd tar oss norrut från Arkansas till Missouri, och därmed lämnar vi djupa södern för prärien. Mellanvästerns stora slätter, Great Plains, står på tur.
Dag 9 | Ankomst till Saint Louis
Kl. 07.24 anländer Texas Eagle till Saint Louis Gateway Station, och därifrån har vi en kvarts promenad till vårt fantastiska hotell som är inrymt i den gamla monumentala stationsbyggnaden Union Station. Vi har bokat tidig incheckning och kan ta rummen i besittning omgående. Frukost serveras, och sedan kan det kanske passa med lite vila under förmiddagen. Alternativt går man på upptäcktsfärd i den väldiga Union Station och beundrar dess storslagna arkitektur. Vid invigningen 1894 var det världens största järnvägsstation och är idag ett nationalmonument. Åren kring 1980 flyttade tågtrafiken till den nya stationen Gateway och i Union Station byggdes hotell och nöjesetablissemang. På platsen framför Union Station står Carl Milles fontänskulptur Flodernas möte från 1940, som symboliserar sammanflödet av floderna Missouri och Mississippi precis norr om centrala Saint Louis.
Vid 13-tiden beger vi oss på en halvtimmes promenad till Saint Louis världsberömda landmärke, Gateway Arch, en 192 meter hög bågformad “port” signerad den Finlandsfödde arkitekten Eero Saarinen och invigd 1965. Bågen symboliserar “porten mot västern” eftersom Saint Louis efter Louisianaköpet 1803 utvecklades till en central knutpunkt för alla som begav sig “way out west”. Staden har namn efter Ludvig (Louis) XIV och anses grundad på 1760-talet som en fransk utpost för pälsjägare.
Inuti Gateway Arch, USA:s högsta monument, går en “bågbana” upp till toppen och från 192 meters höjd njuter vi av fantastisk utsikt över hela storstadsområdet – Greater Saint Louis – som är hemvist åt nära tre miljoner invånare. Staden ligger allra längst österut i staten Missouri, på Mississippiflodens västra flodbank. På andra sidan floden ligger East Saint Louis i staten Illinois, så den som vill foga ytterligare en besökt stat till resan kan ta en tur fram och åter över en av broarna.
Sedan återvänder vi till markplan för en timslång flodtur med hjulångare till sammanflödet där Missouri mynnar ut i Mississippi. Vi erinras om två av den amerikanska litteraturens mästerverk, nämligen Mark Twains berättelser om Tom Sawyer och Huckleberry Finn. Romanernas fiktiva stad Saint Petersburg heter egentligen Hannibal och är belägen ett stycke uppströms, där Mark Twain under åren före inbördeskriget arbetade som flodlots och fick inspiration till sina odödliga klassiker.
På kvällen beger vi oss till Laclede’s Landing, Saint Louis vittbekanta restaurangdistrikt inrymt i tidigare lagerhus längs flodkajerna, där präriens jordbruksprodukter förr i tiden väntade på att skeppas vidare med flodångare. Middag ingår.
Dag 10 | Tåg från Saint Louis till Kansas City
Lugn förmiddag att njuta av hotellets faciliteter eller kanske besöka Saint Louis berömda National Blues Museum, som ligger en halvtimmes promenad från hotellet och har öppet från kl. 10.00.
Efter utcheckning vid 14-tiden promenerar vi tillbaka till Saint Louis Gateway Station, och tågavgången med Missouri River Runner är kl. 15.05. Vi reser business class sittvagn och de 45 milen mellan St. Louis och Kansas City tar 5½ timme. Första halvan av sträckan följer Missourifloden, och under hela resan kan man njuta av en rad idylliska prärieavkrokar.
Koloniseringen av vilda västern inleddes med guldruschen i Kalifornien kring 1850 men fick verklig fart när USA knöts ihop efter invigningen av de transkontinentala järnvägarna med början 1869. Nybyggare bosatte sig på de stora slätterna i Mellanvästern och andra drog längre västerut. Indianernas land beslagtogs och indiankrigen slutade med att indianer fördes ihop i reservat, ofta belägna i ofruktsamma områden.
En av stationerna på sträckan är Jefferson City, delstatshuvudstad i Missouri.
Vi anländer till praktfulla Union Station i Kansas City kl. 20.45 och har sedan två timmars transit innan det bär vidare långt västerut. Incheckat bagage lastas vidare till vårt anslutande tåg, så det är fritt fram att hänge sig åt stationens utbud av matställen.
Det finns två Kansas City, eftersom staden är belägen på båda sidor av Kansasfloden som bildar gräns mellan staterna Missouri och Kansas. Stora metropolen Kansas City ligger i Missouri och är därtill Missouris största stad. På andra sidan floden ligger det betydligt mindre Kansas City, Kansas, mer av en villaförort till metropolen. Något förvirrande, men här befinner vi oss alltså längst västerut i Missouri.
Vidarefärden från Kansas City med tåget Southwest Chief (som trafikerar sträckan Chicago–Los Angeles) avgår strax före kl. 23 och rullar på en av landets mest anrika linjer, nämligen gamla Atchison, Topeka & Santa Fé Railway, som byggdes under 1870-talet längs den gamla diligensleden Santa Fé Trail. Vi vaggas till sömns i våra roomettekupéer under nattens färd över Kansas väldiga slätter mot Klippiga bergen.
Dag 11 | Ankomst till Santa Fe
Den västernfilmfrälste missar inte att vakna till vid femtiden på morgonen, när tåget gör kort stopp i en av de verkligt namnkunniga västernstäderna, Dodge City.
När Santa Fé Railway nådde hit år 1872 blev Dodge City slutmålet för cowboys som drev Texas Longhorn-boskap hit från Texas för att lastas på tågen till Chicago. En gigantisk industri med salooner och bordeller växte upp för att tillfredställa cowboys som efter avslutade boskapsfös ville slå sig lösa i denna “präriens Sodom”. Se klassiska filmen ”Dodge City” (på svenska ”Laglöst land”) från 1939 med Errol Flynn och Olivia de Havilland som handlar om denna laglösa tid, som fick ett slut 1883 när Wyatt Earp blev sheriff och med hjälp av några andra revolvermän införde lag och ordning.
Frukost serveras 06.30–09.30, och vi lämnar Kansas för att färdas ett stycke genom sydöstra delarna av staten Colorado. Som ackompanjemang till frukosten och under de kommande timmarna insuper vi de mäktiga vyerna mot Klippiga bergen.
Vid 10-tiden når vi delstaten New Mexico, och lunch serveras 11.30–14.30. Eftersom vår ankomsttid till Lamy är kl. 13.42, är det klokt att boka sin lunch till kl. 12.00.
När järnvägsbygget i mitten av 1870-talet närmade sig Santa Fe, gjordes bedömningen att terrängen var alltför svår för att man skulle kunna dra linjen genom staden. I stället byggdes stationen i Lamy, några mil söder om Santa Fe, och järnvägen fortsatte därifrån mot Albuquerque utan att hänsyn togs till apacherna och deras land. Under åren 1875–1885 ledde apacheledaren Geronimo attacker mot nybyggare och amerikanska armén.
Vi stiger vi av vid den lilla stationen i Lamy, och de 35 kilometrarna till Santa Fe ombesörjs med busstransport. Här installerar vi oss för två nätter på förtjusande Inn of the Governors med superbt läge invid Plaza, huvudtorget i centrala Santa Fe.
New Mexicos delstatshuvudstad är en vacker plats med knappt 90 000 invånare. Efter att ha pustat ut lite på hotellet samlas vi för gemensam promenad genom centrum med sin säregna karakteristiska arkitektur. Husen är byggda av adobe, vilket är soltorkat lertegel och rymmer många gallerier med konst och hantverk. Dagen avslutas med middag på en härlig mexikansk restaurang vid torget.
Dag 12 | Road trip till pueblobyarna och Taos
Santa Fe grundades av spanjorer i början av 1600-talet som La Villa Real de la Santa Fe de San Francisco de Asís, vilket betyder ‘Kungliga staden av Franciskus av Assisis heliga tro’. Området som nu är staten New Mexico erövrades av USA från Mexiko i det amerikansk-mexikanska kriget 1846–48 och var amerikanskt territorium fram till 1912. Det året antogs Arizona och New Mexico som delstater nummer 47 och 48. New Mexico är alltså tredje yngst i unionen efter senast tillkomna Alaska och Hawaii 1959.
Men den lokala kulturen är betydligt äldre än så. För mer än tusen år sedan utvecklades den den speciella bykultur som med ett spanskt ord kallas pueblo.
Vi ger oss iväg kl. 08.30 på en roadtrip med buss till puebloindianernas byar norr om Santa Fe. Puebloindianerna var till skillnad från Nordamerikas övriga ursprungsbefolkning bofast och byggde stora huskomplex av soltorkat tegel (adobe), ibland i flera våningar staplade på varann, som kunde ha 100 rum. Pueblo betyder ‘by’ och varje pueblo hade (och har) sitt eget styre. Läs om pueblokulturen här »
Vi besöker någon av byarna som ligger i Rio Grandes floddal och fortsätter sedan till Taos, som är en livfull konststad. Här äter vi också lunch. Pueblokulturen är känd för sin utsökta keramik och sina väverier. Dagen kommer att bjuda på såväl enastående pueblokultur och hänförande naturscenerier. Vi är tillbaka i Santa Fe under eftermiddagen för vidare botaniserande av stadens många konstgallerier. Middag på egen hand denna afton.
Dag 13 | Tåg från Santa Fe till Flagstaff
Idag fortsätter vi tågresan västerut med “Southwest Chief”, som avgår från Lamys lilla station (byggd 1909) kl. 13.58, Det innebär att vi checkar ut från hotellet och lämnar Santa Fe vid 12-tiden med kort busstransfer till stationen i Lamy. Vi reser coach class sittvagn lite drygt 60 mil till Flagstaff, vilket tar 6½ timme.
Route 66
New Mexicos största stad Albuquerque ligger längs vår färdväg, och därifrån löper tåglinjen så gott som parallellt med gamla Route 66, den legendariska vägsträckningen mellan Chicago och Los Angeles som egentligen inte längre existerar annat än som fragmentariska vägavsnitt. Highway 66, som den egentligen hette, invigdes år 1926 och sträckte sig nästan 400 mil genom åtta delstater – från Illinois genom Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico och Arizona till Kalifornien. Vägen blev en symbol för friheten att kunna resa västerut och skapa sig ett nytt liv.
Litteratur som Jack Kerouacs kultförklarade ”På drift” (On the Road) har i modern tid bidragit till mytbildningen, men framför allt var det John Steinbecks roman ”Vredens druvor” som odödliggjorde vägen. I engelska originaltexten står:
”….66 is the mother road, the road of flight”
men i svenska översättningen nämns inte vägnumret:
”Nomadbilarna kröp från bivägarna in på det breda huvudstråket tvärs genom landet, in på stora nomadvägen västerut.”
Romancitatet syftar på vägens betydelse under 1930-talet när depression och missväxt tvingar mellanvästerns småbönder att överge sina av torka och svår vinderosion utarmade jordar. Tusentals människor lämnade sina hem och drog längs Route 66 mot det förmodat förlovade landet i väster – Kalifornien.
Efter några timmars resa genom det ökenartade landskap, emellanåt med bergsområden, och folk till häst. Tåget stannar vid små orter bortom allfartsvägarna där det känns som att vara mitt i en vildavästernfilm. Ibland ser man skallerormar på banvallen och så förstås öknens mest karakteristiska invånare, tuppgöken (på engelska roadrunner) som sällan ses flyga, men som å andra sidan är en god sprinter. Dessutom utan fruktan eftersom tuppgöken inte drar sig för att attackera skallerormar. Figurerna i de klassiska animerade kortfilmerna om Gråben och Hjulben är ju en prärievarg och en tuppgök, där vargen Gråben hela tiden försöker fånga den listiga och snabba Hjulben. Det heter om Hjulben att han kan springa snabbare än tåget, ett påstående som man emellanåt kan instämma i.
Vi lämnar New Mexico för Arizona och åker igenom Petrified Forest National Park. Den förstenade skogen ligger i Painted Desert (‘den målade öknen’), där landskapet visserligen är torrt och öde, men som verkligen gör skäl för namnet genom bergens olika färgskiftningar. Under dagens tågresa står restaurangvagnen till förfogande för måltider på egen hand.
Vid halv niotiden på kvällen anländer vi till Flagstaff, och från stationen är det bara några minuters promenad till charmiga The Weatherford Hotel. Hotellet har anor från slutet av 1800-talet och bidrar mycket till den Route 66- och västernromantik som tydligt präglar Flagstaffs lilla innerstad. Den som vill inta en sen middag kan göra så i hotellets saloon, som än idag bär namnet Charly’s Pub.
Dag 14 | Roadtrip till Grand Canyon och Route 66
”Get your kicks, on Route 66” manar Bobby Troups klassiska rhythm & blues från 1946. Därför blir det idag roadtrip från Flagstaff till Kingman längs en av vägens återstående originalsträckningar. Men först beger vi oss från Flagstaff 130 kilometer norrut till Grand Canyon.
Grand Canyon är en 45 mil lång kanjondal, där Coloradofloden under miljontals år ”ätit” sig ner genom den mjuka berggrunden och skapat dess mäktiga raviner, som mest med ett djup av 1 800 meter och en bredd av 16 kilometer. “Världens åttonde underverk” brukar det sägas om detta enastående naturfenomen och dess ofattbara dimensioner. Vi tillbringar halva dagen i nationalparken Grand Canyon, där utsiktspunkterna längs den södra kanten, South Rim, bjuder på några av världens mest fantastiska vyer.
Efter lunch väntar så drygt 20 mil på ”Original Route 66”, den längsta återstående sträckan av denna historiska rutt.
När Eisenhower blev president 1952 drog han igång ”The Highway Act”. Fyrfiliga motorvägar skulle byggas enligt tysk modell. Sextiosexan och andra vägar luckrades efterhand upp och infogades i de nya motorvägarna, som även fick nya sträckningar utanför tätorterna. År 1985 upphörde Highway 66 officiellt att existera, och idag får man leta upp de fragment som finns kvar.
Seligman, där tiden tycks ha stått still sedan 1960-talet, har fortfarande flera av de gamla skyltarna kvar.
Mot kvällningen når vi Kingman, som också excellerar i Route 66-nostalgi, och här blir det middag på en stämningsfull restaurang i väntan på att Southwest Chief anländer vid halv tolvtiden på aftonen. Avgång mot Los Angeles är kl. 23.38 och vi tar ånyo plats i Superliner Roomette och låter oss fraktas mot Kalifornien.
Dag 15 | Ankomst till Los Angeles
När reveljen går börjar vi så smått nalkas det väldiga Los Angeles, “City of Angels”, USA:s andra största stad där hela storstadsområdet beräknas hysa över 17 miljoner invånare. Frukostserveringen ombord öppnar redan kl. 05.00. Ankomst till pompösa Union Station, en av Los Angeles praktbyggnader, är kl. 08.15 och utanför stationen möter vår inhyrda buss.
Vi ger oss direkt iväg på en rundtur och tar först en titt på Los Angeles centrum, som är relativt litet i förhållande till Los Angeles storlek och invånarantal. Här ligger skyskraporna koncentrerade, och bland de byggnader som sticker ut lite extra hittar vi Frank Gehrys spektakulära Walt Disney Concert Hall och stadens nybyggda katedral, invigd 2002.
Därefter mot Beverly Hills och ett stopp vid superexklusiva shoppingstråket Rodeo Drive, innan vi tar sikte på Hollywood och åker längs Sunset Boulevard och den del som kallas Sunset Strip. Här ligger flera välbekanta landmärken som Chateau Marmont och Sunset Tower, om vilka mycket finns att berätta.
Sedan fortsätter vi till Hollywood och vårt hotell Hollywood Celebrity, med bra läge nära Hollywoods klassiska sevärdheter: Chinese Theatre med filmstjärnornas handavtryck samt Hollywoods Walk of Fame och Dolby Theatre, där Oscarsgalan avhålls. Vi tar in för en natt och efter gemensam lunch i Hollywood är återstoden av dagen ledig för egna påhitt.
Dag 16 | Tåg från Los Angeles till San Francisco
Efter frukost lämnar vi Hollywood med inhyrd buss kl. 08.30 för en halvtimmes transfer till Los Angeles Union Station. Bagaget checkas in, och vi tar plats i business class sittvagn för dagens spektakulära resa till San Francisco. Coast Starlight avgår kl. 09.51 och inleder med en sväng runt norra Los Angeles och San Fernando Valley innan vi når kusten efter Oxnard.
Los Angeles grundades av spanska missionärer år 1781 med namnet El Pueblo de Nuestra Señora la Reina de los Ángeles del Río de Porciúncula, ‘vår fru ängladrottningens stad vid floden Porciuncula’, och var belägen invid en av de 21 spanska missionsstationer som upprättades längs kaliforniska kusten för att “frälsa” indianbefolkningen. Missionsstationernas namn efter katolska helgon lever kvar i namn på städer som till exempel San Francisco, vilken är uppkallad efter Franciskus av Assisi.
Efter Latinamerikas frigörelse från Spanien kom Kalifornien att tillhöra Mexiko fram till 1848 när USA erövrade landsändan och två år senare gjorde det till sin 31:a delstat. USA:s intresse av Kalifornien blev synnerligen angeläget under guldruschens inledande år 1848–1849.
Tåget Coast Starlight följer den svindlande vackra kustlinjen under några timmar förbi Santa Barbara och Pismo Beach och svänger sedan av mot det kaliforniska inlandets böljande dalgångar och jordbrukslandskap med stora vinodlingar. Vinregionen Central Coast AVA sträcker sig från San Francisco till Santa Barbara. Och runt San Luis Obispo, där vi gör stopp vid 15-tiden, ligger bekanta deldistrikt som Paso Robles, Edna Valley och Arroyo Grande.
Först under de senaste decennierna har kaliforniska viner blivit en kvalitetsbegrepp. Som en följd av förbudstiden och världskrigen vanvårdades vingårdarna, och på 1940-talet låg vinproduktionen i spillror. Man fick börja om på nytt, och under rekonstruktionsperioden, som varade fram till 1965, producerades främst söta, tunga viner som kallades foxy wines, ‘rävgift’, och med en bouquet som påminde om våta raggsockor.
Efter 1965 inträffade attitydförändringar i och med flower power och hippietiden. Karriärfolk flydde storstäderna och blev vinodlare. Tiden mellan 1965 och 1980 kallas därför för “explosionen”, och efter 1980 talar man om “förfiningens tidevarv”.
Mot kvällningen når vi Silicon Valley vid San Jose och följer sedan östra sidan av San Franciscobukten. Stationen där vi kliver av heter Emeryville och ligger precis norr om Oakland. Här väntar en buss som tar oss över Bay Bridge till San Francisco och vårt lilla förtjusande bed & breakfast Petite Auberge med superbt läge nära Union Square och affärsgatan Market Street, mitt i San Franciscos ljuvliga stadskärna. Klockan hinner bli närmare halv elva på kvällen innan vi är installerade på hotellet, men kanske lockar ändå en promenad i grannskapet.
Dag 17 | San Francisco
Välkomna att vakna upp i en av USA:s mest originella städer och njuta av det fantastiska utbudet av kultur, gastronomi och intressanta sevärdheter som Golden Gatebron, Fisherman’s Wharf, Chinatown och fängelseön Alcatraz, för att nämna några.
Under förmiddagen gör vi en bussrundtur och börjar med Mission Dolores där San Francisco grundades av spanjorerna år 1776. Sedan ser vi stadsdelen Haight Ashbury med sina viktorianska trähus och där flower power nådde sin klimax under 1967-års ”Summer of Love”, när San Francisco var hippiernas huvudstad. Vi kommer också till den högsta av stadens kullar, Twin Peaks (281 meter), och härifrån ser vi stora delar av The Bay Area, som hela storstadsområdet kallas. Vi åker upp och ner i gatorna, rena berg- och dalbanan, och ser såklart också Fisherman’s Wharf och världens krokigaste gata, Lombard Street, innan vi återvänder till Union Square och hotellet för lunch och eftermiddag på egen hand.
De världsberömda kabelspårvagnarna drar passagerare upp och ned längs innerstadens branta backar, och den som vill åka till Fisherman’s Wharf hittar hållplatsen Powell & Bush Street ett kvarter från hotellet. Trots att San Francisco är en miljonstad, känns den ganska liten och bjuder på många pittoreska kvarter där viktorianska trähus blandas med skyskrapor.
Bästa tid för besök är faktiskt vår och höst, eftersom somrarna på grund av stadens speciella mikroklimat kan vara ganska kyliga. Minns Mark Twains ord:
“The coldest winter I ever spent was a summer in San Francisco.”
På kvällen samlas vi för en avslutningsmiddag på en trevlig restaurang.
Dag 18 | Avresa från San Francisco
Busstransfer till flygplatsen avgår från hotellet kl. 16.30, och tiden fram tills dess kan disponeras efter egna önskemål. Besök kanske fängelseön Alcatraz, men turen tid måste bokas i god tid. Meddela oss i god tid före avresan om önskemål finns, så kan vi boka hemifrån.
Flygavgång från San Francisco är kl. 21.00, och SAS flyger direkt till Köpenhamns flygplats.
Dag 19 | Hemkomst
Ankomst till Kastrup kl. 15.30.
Priser
Pris per person i delat dubbelrum/tågkupé 54 800 SEK
Enkelrums-/enkelkupétillägg för 15 nätter 19 200 SEK
Priset är baserat på en dollarkurs 9,90–10,10 SEK/USD.
I grundpriset ingår
- flyg i ekonomiklass med SAS från Köpenhamn till New York och åter från San Francisco
- dagens flygskatter (idag ca 3 500 SEK)
- 13 övernattningar i dubbelrum på hotell enligt program
- fyra övernattningar på tåg enligt program i delad Roomette
- frukost varje dag, på hotell eller tåg
- samtliga tåg- och busstransporter enligt program
- sex luncher och åtta middagar enligt program
- entréer enligt program
- färd med hjulångare i New Orleans och Saint Louis
- lokala skatter och avgifter
- dricks till busschaufförer, tåg- och restaurangpersonal
- svensk reseledare från LG Travel.
I priset ingår inte:
- visumavgift till USA (ESTA), 14 USD/person
- måltidsdrycker.
Resan kan förlängas med tidigare ankomst till USA respektive senare hemresa för den som önskar.
Praktisk information
Villkor
Arrangör av resan är LG Travel (Limhamnsgruppen AB), 556982-4500. Du hittar våra villkor här: SRF:s allmänna resevillkor för paketresor och Limhamnsgruppen AB:s särskilda villkor.
Försäkringsskydd
Se gärna över ditt försäkringsskydd. Detta kan behövas i fall av av sjukdom innan avresa, sjukdom/olycka på plats, stöld mm. Önskar man teckna reseförsäkring, går det att vända sig till ERV-Europeiska eller Gouda.
Bokning och betalning
Bokning ska göras senast den 15 november 2022 (för möjlighet till fri avbokning senast den dagen). Efter detta datum gäller avbokningsreglerna enligt våra villkor.
Bokning kan göras till LG Travel via webbformulär (klicka på knappen KONTAKTA OSS nedan), e-post eller telefon. Samtidigt med bokningen inbetalas anmälningsavgiften 5 000 SEK/resenär på bankgiro 5694-0430. Slutbetalning ska erläggas senast 20 januari 2023.