Norge

"Helikopter störtade på kyrkogård i Norge, hittills har man funnit 350 döda." Ja, ursäkta, men en Norgevits måste väl få inleda raderna om vårt kära grannland som vi under årens lopp har haft den stora glädjen att få njuta av genom flera uppdrag som färdledare på bussrundresor hos tidigare arbetsgivare.

Rundreseuppläggen har varierat, och tillsammans med egna privata resor är norska nejder väl täckta och utforskade. Ska favoriter listas, så måste Geirangerfjorden, med rätta även kallad ”Kungen av fjordar”, stå med. National Geographic har utsett fjordlandskapet i västra Norge till det mest oförstörda världsarvet på jorden och det är bara att hålla med. I trakten finns också Trollstigen, som med sina elva hårnålskurvor avverkar en höjdskillnad på 850 meter. Den mäktiga vägen invigdes i juli 1936 efter åtta års byggtid. Likaså måste den vackra kuststaden Ålesund, som är byggd på tre öar och vida känd för sin vackra jugendarkitektur, nämnas. Staden återuppbyggdes nämligen efter en förödande stadsbrand år 1904 och fick därmed sin unika karaktär. För att inte tala om vägarna: Atlanterhavsveien, en av världens vackraste vägsträckningar på broar över holmar och skär alldeles i kanten av Atlanten, men även norsk ingenjörskonst i övrigt, där Vestlandets öar förbundits med broar och tunnlar får en att tappa hakan över hur landets mest otillgängliga och avlägsna avkrokar knutits ihop med omvärlden. Och så alla dessa betagande, emellanåt nödvändiga, fjordfärjor som måste företas under bil- eller bussrundresan.

Når det ikke regner andre steder, så regner det i Bergen.

Att uppleva Norge med tåg är också att rekommendera. Bergensbanen från Oslo till Bergen är ett kapitel för sig och går rakt över det väglösa Hardangervidda. När man sedan är i hamn är det bara att njuta av det särdeles trevliga Bergen, där man dock får vara beredd på dåligt väder. ”Når det ikke regner andre steder, så regner det i Bergen”, heter det, men staden håller i alla väder. En tågresa till Bergen kombinerar man med legendariska Flåmsbanen, som på 20 kilometer tar dig från högfjällsplatån nästan 900 meter ner till Flåm vid Aurlandsfjorden. I detta grannskap hittar vi också världens längsta vägtunnel, Lærdalstunneln, 24,5 kilometer lång, som är försedd med ”ljud- och ljusshow” för att bilföraren under genomfarten inte skall ”slöa till” av monotont tunnelkörande.

Raumabanen till Åndalsnes och Nordlandsbanen mellan Trondheim och Bodø är ytterligare två storslagna tågupplevelser. Bodø, som ligger nio mil norr om polcirkeln, är så långt norrut tåget tar dig på den norska sidan, så vill man till Narvik, 22 mil norr om polcirkeln, får man ta tåget genom Sverige.

Bodø är lämpligt avstamp för vidare båtfärd till Lofoten och dess magiska värld. Här kommer såklart även Hurtigruten in i bilden, och många tror att denna klassiska båtlinje enbart är lyxkryssning. Så är det absolut inte, utan det går alldeles utmärkt att använda sig av Hurtigruten för enstaka reguljära transporter och lösa biljett mellan de hamnar man vill åka. Det går även att boka bilplats ombord, eftersom Hurtigrutens egentliga uppgift är att transportera folk och gods till Norges utposter. ”Världens vackraste sjöresa” brukar det kallas, men skulle en rekommendation ges, så fokusera på sträckorna genom Lofoten och vidare till Honningsvåg, snarare än att åka hela vägen mellan Bergen och Kirkenes eller vice versa. Ta tåget till Bodø och hoppa på där, stanna på Lofoten och fortsätt sedan till Tromsø och sedan till Honningsvåg. På så vis tar man sig bekvämt med bilen hela vägen till Nordkap och kan variera bilkörning längs de förvisso oerhört vackra men tidsödande vägarna med en avkopplande nattresa på Hurtigruten.

Det går alldeles utmärkt att använda sig av Hurtigruten för enstaka reguljära transporter.

Vi kan bistå med flera olika norska förslag, både med bil eller upplägg med tåg, färjor och lokalbussar och övernattningar på förtjusande hotell och pensionat.

Förutom vikingaskepp är den stora norska uppfinningen osthyveln, som uppfanns 1925 av möbelsnickaren Thor Bjørklund i Lillehammer efter att han tröttnat på att inte kunna skära ostskivorna så tunna som han önskade. Osthyveln har dessvärre inte slagit igenom något vidare utanför Norden. Norrmännen brukar också hävda att Johan Vaaler uppfann gemet, men det godkänner inte USA som hävdar att ”Gem Paper Clip” presenterades av en amerikan flera år innan Vaalers variant såg dagens ljus 1899. I vilket fall, i Sandvika utanför Oslo står ett stort monument i form av ett gem till åminnelse.

Velkommen til å planlegge norske opplevelser med oss!

Se även:

skulpturer föreställande sittande människor
Vigelandsanlegget i Oslo. Photo by Vidar Nordli-Mathisen on Unsplash